Opony Run Flat
Opony typu Run Flat stają się coraz popularniejsze. Niestety, nie wszyscy dziedzą, że ich montaż wymaga odpowiedniego sprzętu.
Opony Run Flat pozwalają na kontynuowanie jazdy pomimo utraty ciśnienia w kole, np. na skutek przebicia ogumienia. Jazda zazwyczaj obwarowana jest ograniczeniami (limit predkości i odległości), ale w każdym razie pozwala dotrzeć do warsztatu wulkanizacyjnego.
Bezpieczna technologia, groźni partacze
Jednak ogumienie tego typu stosuje sie przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Szczególnie w autach o wysokich osiągach liczy się nie tyle możliwość dojazdu do warsztatu bez wymiany koła, ile utrzymanie toru jazdy nawet po przebiciu opony. Ta właściwość nowoczesnego ogumienia może decydowac o życiu pasażerów. Tymczasem w Niemczech, gdzie opony Run Flat są bardziej popularne niż w Polsce, experci z branży oponiarskiej odnotowują dużo wypadków, których przyczyną są uszkodzenia opon tego typu.
Czyżby bezpieczna technologia zawodziła w praktyce ? Nie, jak zwykle winę ponosi człowiek. Okazuje się, że nowe ogumienie wytrzymuje jazdę w trudnych warunkach i bez uszkodzenia bieżnika, ale nie brak profesjonalizmu przy zakładaniu. Opony typu Run Flat mają znacznie grubszą boczną ścianę oraz stopkę (gragment, który chowa się w feldze). Często fachowcy nie wiedzą, że do montażu tego typu opon potrzeba specjalnego sprzętu. A jeśli nawet wiedzą, to nie przyznają się do tego klientom, tylko próbują na siłę zakłądać takie opony przy użyciu zwykłych, znacznie tańszych montażownic.
Zazwyczaj się to nawet udaje, a przynajmniej tak to wygląda na pierwszy rzut oka. W rzeczywistości bardzo często dochodzi do uszkodzenia elementów nośnych opony. Trudno to zauważyć, bo zniszczona część ukryta jest pod krawędzią felgi. Usterka ujawnia się zwykle dopiero po pewnym czasie, najczęściej w sutyacji krytycznej, kiedy opona jest mocno obciążona, np. przypadki, kiedy do rozerwania opony doszło przy prędkości 250 km/h.
Szukajmy fachowców z dobrym sprzętem
Wszyscy właściciele samochodów z oponami Run Flat powinni pamiętać o tym, że nie wolno ich zakładać gdziekolwiek. Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usługi warsztatu wulkanizacyjnego należy zapytać wprost, czy jest on wyposażony w specjalną montażownicę do opon typu Run Flat. Jeżeli usłyszymy odpowiedź: nie mamy, ale damy radę, to dla własnego bezpieczeństwa lepiej poszukać innego warsztatu.
Ogumienie Run Flat może być stosowane tylko w autach przystosowanych do tego fabrycznie. Może wymagać m.in. specjalnych felg, a nawet dopasowania zawieszenia do innych właściwości jezdnych takich opon.
Oznaczenia
Oznaczenia opon Run Flat nie zostały jeszcze znormalizowane. Producenci piszą po prostu Run Flat lub stosują własne kody literowe, np.:
PIRELLI: Run Flat;
BRYDGESTONE: RSC, RFT lub EXT;
CONTINENTAL: SSR(Self Supporting Run Flat Tire);
GOODYEAR: ROF (Run On Flat);
MICHELIN: ZP (Zero Pressure).